O TANEČNÍCH STYLECH

Učíme více, než jen pohyb

Naše studenty učíme nejen tanec a kroky, ale předáváme i knowledge k tomu, aby se našli v tanci jako osobnosti

V Soul United se zaměřujeme primárně na streetdance styly, mezi ně patří hip hop dance/streetdance, breaking, popping, locking, housedance, ale jsme otevřeni i dalším stylům jako je dancehall, contemporary/moderna. Dokonce i trendy tancům jako je shuffle, k-pop, apod.. Nasloucháme i zájmu našich studentů a sledujeme trendy a rádi obohatíme náš rozvrh o další styly, když to bude v našich silách. Určitě sleduj naše aktuality, ať jsi v obraze ✌️


"Při výuce mi nejde jen o to, aby mě studenti kopírovali, ale aby do tance vložili i svůj projev a emoce. A tím si vytvořili svůj osobitý styl a charakter."  


Učíme se tancovat, ale také poznávat i jiné hodnoty jako je přátelství, komunita, podpora a překonávání svých dosavadních limitů. To, že něco nejde je dočasný stav, který se společně naučíme odbourávat.

HIP HOP

Hip hop jako takový má svou vlastná kulturu. Bavíme-li se hip hopu, ne o tanci, je to životní styl. Je specifický oblečením, vzhledem, mluvou a další..Hip hopová kultura má 5 základních elementů:

  • DJing - DJe známe jako chlápka, který stojí za mixážním pultem a hraje různé písničky. Ať již míchá několik skladeb dohromady, nebo vytváří svoje vlastní zvuky, ze kterých vzniká skladba.
  • MCing - Pro neznalé rapper, pro znalejší MC (Master of ceremony). Takto se říká rapperům. Rap je vlastně mluvený projev s hudebním podkladem. Každý rapper má svou flow, pod kterou vystupuje (flow = tok řeči, jak je rapper podává. Melodie, jeho styl (agresivní, klidný,..) a další)
  • Beatbox - jde o napodobování hudebních nástrojů pouze za pomocí pusy. Velmi oblíbený.
  • B-boying (breakdance/breaking) - Tanec, kde se využívá hlavně akrobatických prvků, ale samozřejmě i foundation, stylu a dalších. O tom níže
  • Graffitti - Též mládeží oblíbený. Za pomocí sprayů sprayer (writter) maluje různé nápisy, nebo obrazce. Používá se hlavně pro kultivaci chátrajících objektů. Zastánci hip hopové kultury berou graffitti jako jejich součást a rozhodně neberou graffitti jako projev vandalismu a ničení veřejného majetku, ale policie a "normální" občané mají jiný názor.

Ale k hip hopu jako k tanci:

Street dance, nebo hip hop, nevznikl v sálech, kde se nyní vyučuje. Vznikl v 70. letech v USA. Jeho popularita si razila cestu skrze mladé lidi, teenagery, kteří se pro hip hop dance skutečně zapálili. Jelikož vznikl na ulici, nemá žádné striktní pravidla. Jen vodítka, kterými bychom se měli řídit. Základní stavební kámen hip hop dance je bounce. Hýbání se do rytmu tělem. Dále pak rocking, groove. Více si o tom povíme na lekcích.

Hip hop má své kořínky u starých afroamerických kmenů, kde se pro jeho taneční vyjádření bralo skutečně hodně inspirace. Čerpá z afro dance, stepu, lindy hopu (tanec, založený na charlestonu), rockingu (houpavý tanec) a dalších.

I když nemůžeme říci, že hip hop dance založil ten a ten, má i on samozřejmě své průkopníky a legendy. Jsou to především Buddha Stretch a jej obklopující taneční uskupení Mop Top a později Elite Force. Buddha je považován za vůbec prvního hiphopového choreografa. Sám však zdůrazňuje, že to ani náhodou neznamená, že by jím předváděné taneční kroky a styly vymyslel. Buddha byl ve správný čas na správném místě a dostal se k tomu, aby dělal taneční doprovod pro (dnes) legendární hiphopové umělce a uskupení jako Boogie Down Production, Whodini, Heavy D nebo Fresh Prince a Jazzy Jeff během jejich klubových vystoupení. Prostřednictvím svých choreografií zpopularizoval tehdy oblíbené kroky a společně s dalšími tanečníky ze svého nejbližšího okolí (Henry Link, Loose Joint, Ejoe Wilson, Caleaf Sellers nebo Marquest) tímto položil základy tzv. freestyle dance nebo freestyle hip hop (improvizované tančení Hip Hop dance).


Breakdance/breaking

Jak bylo řečeno výše, je to neodělitelná součást hip hopové kultury. Breakdance je velice specifický. Při jeho provádění se bboy/bgirl (tanečník breakdance) ocitá na zemi a provádí různé kreace, ať už na zemi, či ve vzduchu, na rukou, apod.. Breakdance je velmi svobodný styl, kdy nemá v podstatě žádná pravidla. Nejsou nějaké předem dané kombinace, ale každý bboy si vymýšlí své vlastní, které nejvíce odpovídají jeho stylu. Základní elementy breaku jsou:

  • Top rock - Jsou to vlastně kroky, které provádí bboy na nohou. Slouží hlavně k jeho úvodu a představení předtím, než se vrhne na zem. Něco jako když jdete před tabuli a než začnete říkat básničku, tak řeknete od koho je a jak se jmenuje :)
  • Footwork - Tanečník se ocitá za zemi a využívá nohou k různému proplétání.
  • Freez - jak z názvu vypovídá, jedná se o jakési "zmrznutí". Bboy se zastaví v nějaké poloze (na rukou, na hlavně, nohou, rameni,…). Tomu se říká freez. Občas tanečník využívá toho, že se freezy dají také kombinovat, vše je jen na jeho zdatnosti a hlavně fantazii. U freezu se hodně využívá tzv. Beat kill, to znamená, že se bboy zastaví, nebo provede něco, co je v hudbě "navíc, jinak" zvýrazní pohybem (nejčastěji právě freezem) nějaký zvuk.
  • Power moves - Nejnáročnější element v breakingu. Jedná se o triky, které dělají break breakem, různé točení na hlavně, na rukou, skákání na rukách, apod. Bboy využívá setrvačnosti a síly pohybu (proto power moves) k vlastnímu roztočení a různými technikami provádí různé triky, neboli "powery". Tyto triky vyžadují spoustu tréninku, snahy a odhodlání.

Pojem bboy vznikl ze zkratky "beat boy", kdy v dřívějších dobách, kdy breaking vznikal. DJ Kool Herc přišel na to, že v hudbě jsou krátké pasáže, které dostávaly tanečníky do varu. Tyto pasáže byly pojmenovány "breaks". Byly jen tak krátké, že je DJ začal hrát za sebou, kdy tanečník breakdance začal tancovat na tyto "breaks". Byly to jen beaty a z tohoto vznik název "beat boy", nyní známe zkratkou jako bboy.

Breakdance se vyvíjel jako hip hop v 70. letech hlavně v oblasti Bronxu. Vůbec první náznak breakdancu byl tzv. uprock, který symbolizuje souboj a má náznaky bojového umění. Dříve, chtěl-li nějaký gang obsadit území, nebo část města, diskotéky a kluby byly tenkrát "klíčový bod", kde začít. Z různých přestřelek na ulici se tedy vydali "battlovat" do klubu. Došlo jim, chtějí-li si získat přízeň lidí a území, pouze zbraněmi toho nedosáhnou. Postupem doby se z uprocku, který vypadal jako jakési kung-fu vyvíjely hladší pohyby, které zahrnovaly i různé vlnění. Z toho postupem doby vznikl také popping. O tom ale povídání níže. Breakdance jako takový vznikl také z inspirace Jamese Browna poté, co lidé viděli jeho projevy při koncertech. Breakdance, jak ho známe dnes se postupně začal vyvíjet až v letch 80.. V těchto letech vznikl kultovní dokument Style wars, kde se v battlu utkávaly crew (skupiny) jako jsou Rock steady crew a Dynamic Rockers. Tyto skupiny jsou neznámější v oblasti bboyingu.

Později se začalo v breakingu soutěžit a vznikaly battly (battle - taneční soutěž mezi bboys), kde se mělo ukázat to nejlepší, co bboy umí. V battlu se cení hlavně originalita a provedení jednotlivých triků.  


Popping

Popping je velice specifický tanec, který využívá hlavně izolací a tzv. "popu" tanečníka. Pop je pohyb, kdy popper kontrolovaně na rychlou dobu zatne a povolí svaly. Tato akce udělá škub tělem, nebo jeho částí. Právě tomuhle se říká "pop".

Popping je jedním z funk stylů, který se poprvé začal rozvíjet v průběhu 70. let. Za tvůrce tohoto stylu je považován Sam Solomon, pro tanečníky více známý jako Boogaloo Sam, který také ještě před stylem popping vytvořil styl s názvem boogaloo či boog style. Popping je postavený na kontrolovaných trhavých, škubavých pohybech svalů v rytmu hudby. Využívá střídání uvolnění a prudkého stažení konkrétního svalu nebo svalové skupiny. Při každém takovém škubnutí při tanci Sam údajně vydechl "pop" a odtud právě vznikl název popping. Prý se v tomto případě také inspiroval v kostele – pozorováním lidí, do kterých tzv. vstoupil Duch Svatý. Hází sebou a škubou, jakoby dostali nějaký záchvat.

Pokud hovoříme o funk stylech, v našem případě konkrétně o stylu popping, musí být zmíněni The Electric Boogaloos, kteří se věnovali stylu electric boogaloo (kombinace stylů popping a boogaloo). Boogaloo Sam nejprve v rodném městě, které nese název Fresno, založil The Electronic Boogaloo Lockers. Spolu s ním skupinu tvořili Robot Joe, Toyman Skeet, Slide (Nate Johnson), Tick`n Will Green a Twist-O-Flex (Darnell McDowel). Po přestěhování do Long Beach vznikla roku 1978 skupina The Electric Boogaloos. Původní sestavu tvořili Boogaloo Sam, Poppin Pete (Timothy Solomon, Samův mladší bratr), Robot Dane, Tickin Deck (další Samův bratr), Darryl (King Cobra), Puppet Boozer, George (King Python), Creepin Sid a Scarecrow Skulley. Uběhlo téměř třicet let a skupina stále existuje. Jen složení je poněkud odlišné – vedle Sama a Petea skupinu reprezentují Suga Pop (Steven Daniells-Silva), Skeeter Rabbit (Stephen Nicholas – v roce 2006 bohužel zemřel a do své smrti se výrazným způsobem podílel na šíření funk stylů po celém světě), Mr. Wiggles (Stephan Clemente) a Poppin Taco (Bruno Falkon, jeden z mála tanečníků hispánského původu, který se v tomto stylu skutečně proslavil). Poppin Pete, Suga pop, Mr. Wiggles a Poppin Taco nadále velmi aktivně vyučují a vystupují po celém světě.

Co se týče termínu funk styly, zavedli jej přímo členové Electric Boogaloos zřejmě ve snaze odlišit svoje umění poppingu a boogaloo touto svojí "registrovanou značkou". Termín funk styly se ujal někdy kolem nového tisíciletí, předtím se toto označení údajně mezi pouličními tanečníky neužívalo. Je třeba jej chápat jako zastřešující označení pro více tanečních technik, které spojuje fakt, že se objevily a rozvíjely v období velkého rozmachu funku (tedy zejména v průběhu sedmdesátých let), na který se také obvykle tančí. Zřejmě nejznámější jsou locking a popping, ale celkové množství tanečních technik, které pod funk styly spadají, napovídá, že nemohou pocházet od jediného člověka nebo jediné taneční skupiny. Naopak, vyvíjely se na různých místech a zásluhu na jejich vzniku a rozpracování má více lidí. Přesto existují tanečníci a lidé kolem nich, na které se dosud pohlíží s velkým respektem a jsou považováni za prvotní hybatele. Jsou to Don Campbel a jeho The Lockers a Sam Solomon a jeho The Electric Boogaloos.


Locking

Sloužil hlavně k pobavení přihlížejícího publika. Tento styl se dá nejlépe popsat jako hravý tanec s přehnanými gesty a zřetelnými nevšedními rychlými pohyby, prokládánými krátkými pauzami, které jsou pro tento styl charakteristické. Locking je (vedle pouličních verzí stepu a jazz dance) považován za první skutečný street dance. Jeho zakladatelem je Don Campbell.

Ten na přelomu šedesátých a sedmdesátých let navštěvoval se svými přáteli tehdejší losangelské kluby jako třeba Maverick`s Flat. Zde často předváděl přátelům a divákům své taneční kreace a tím pomalu začal utvářet styl, který byl později nazván locking. Během utváření svého tanečního stylu se nechal inspirovat jinými druhy tance a je třeba si uvědomit, že podobně tomu bylo i u dalších, postupně se přidávajících lockingových prvků. Zřejmě většina z nich nebyla vytvořena, ale odněkud přejata a upravena. Významnou inspirací pro Dona Campbella byli Harold a Fayard Nicholasovi, legendární představitelé stepu a James Brown, zpěvák a vynikající showman, kterého není třeba představovat. Ve výsledku Campbell všechno promíchal a jak už se začátečníkům často stává, čas od času se zasekl v půlce kroku a váhal, jak dál. Jeho přátelům a přihlížejícím divákům se to však líbilo a žádali o přídavky. Campbellův taneční projev působil velmi zábavně a podle oněch zaváhaní, náhlých zaseknutí byl pojmenován campbellocking (lock = zámek, zamknout). O něco později, s rostoucí oblibou, byl jeho styl přejmenován právě na locking.

Locking je charakteristický střídáním rychlých a uvolněných pohybů s ostrými zastavení pohybu v různých pózách a svým zábavným (až divadelním) projevem. Co se týče lockingových prvků, tak ty vychází z bezprostředního života afroamerické komunity. K lockingu patří šílené přeskoky, lety vzduchem, pády, skluzy. Jeho žertovný charakter podtrhují kostýmy, v jakých první lockeři tančili. Pruhovaná trika a podkolenky, kalhoty se šlemi, bláznivé čepice a klobouky (barety, buřinky a další), obrovské motýlky a pestré kravaty u krku. Vše v nejrůznějších barevných kombinacích.


House dance

Taneční styl, který se tančí na houseovou muziku a je odrazem naprosté uvolněnosti zejména horní poloviny těla, kdy tanečník vlastně "proplouvá melodií".

House dance představuje komplex vícero (klubových) tanečních stylů a technik, které se vyvinuly a tančí především v souvislosti s hudebním žánrem house. Tato hudba má své kořeny v americkém Chicagu, konkrétně v klubu zvaném Warehouse. V letech 1977 až 1983 zde, pro převážně homosexuální černé a latinské návštěvníky, hrával deejay Frankie Knuckles. Jeho mix disca, funku, soulu a elektronické hudby dal základ novému hudebnímu stylu, pro nějž se díky názvu klubu postupně ujalo označení house music. Ta se během krátké doby stala novým hudebním fenoménem, který se rychle rozšířil i do Evropy. Faktem ale zůstává, že k jejímu zásadnímu rozvoji došlo v hudebních klubech New Yorku a totéž platí i pro tanec.

Je to sice velké zjednodušení, ale můžeme říci, že obecnými charakteristickými rysy house dance jsou svižné a pestré kombinace pohybů nohou, propojené s ladnými a plynulými pohyby trupu. Podobně jako hip hop dance, využívá a svojí cestou rozpracovává prvky (předchozích) tanečních stylů afrických a latinských američanů jako jsou step, lindy hop (tanec, založený na charlestonu), hustle (všehochuť několika disco tanců, které byly extrémně populární v roce 1970) nebo salsa. Díky tomu, že se house zprvu velmi často hrával v klubech a na místech s výraznou homosexuální orientací, zanechali svoji stopu i waacking a voguing. S disco a house hudbou byl spjat i ve své době velmi populární tanec na kolečkových bruslích. I on měl vliv na vývoj tohoto tanečního stylu, stejně jako afro dance, b-boying (break dance) a další.

Mezi průkopníky house dance patří Shannon "Which Way Sha" Mambra, Tone McGregor, Brian "Footwork" Green, Caleaf "Big Leaf" Sellers, Tony Sekou, Shan S, Brooklyn Terry, Ejoe Wilson nebo Marjory Smarth. Všechno jsou to dnes již legendární představitelé undergroundové newyorkské taneční scény, kteří svým přispěním utvářeli "pohybový slovník" house dance tak, jak jej známe dnes.¨

Chceš se na něco zeptat, nebo se k nám přidat? Ozvi se Standovi a najdeme cestu 👑